Malta, deşi nu este tocmai departe, eu o percepeam ca o ţară exotică. Iniţial vroiam să merg în Sicilia, cu un low cost, iar de acolo cu ferryboat-ul spre Malta. Dar altfel a fost povestea. În luna iunie Wizzair a lansat o rută directă Bucureşti-Malta.
Preţuri accesibile au fost la lansare, eu am rezervat unul cu 60 euro, fără bagaje.
În fine, iată-mă ajunsă la aeroport. Am luat câteva hărţi şi încercam să mă fac comodă.
În faţa aeroportului, chiar la ieşire este staţia de autobuse, majoritatea rutelor duc spre Valletta, de fapt spre cea mai importantă staţie de autobus de pe insulă.
Malta este o ţară insulară, cu doar 400 000 de locuitori. Oraşele sunt înşiruite unul după altul, vegetaţie puţină, doar piatră de culoarea nisipului, care la un moment dat te oboseşte. Arhitectura clădirilor în Malta este un mix de stil francez, italian, arab. De altfel şi limba malteză e cam tot un soi de salată de fructe, care auditiv sună cel puţin bizar.
Am fost pe toate trei insule, Malta, Comino şi Gozo. Pe insula Malta, este şi cea mai mare din toate trei, am vizitat Valleta, Tarxien, Floriana, Marsaxlokk, Sliema, Mosta, Mdina, Rabat. Lângă insula Comino este plaja aia care îți taie răsuflarea, Blue Lagoon, iar pe insula Gozo am fost în Victoria.
Am avut 5 zile de sejur, de acasă îmi făcusem planuri să merg în Sicilia (gândeam, ce pot face în Malta tocmai 5 zile?), dar spre surprinderea mea, deşi este o ţară practic minusculă (cam din Chişinău până-n Peresecina), ei, 5 zile e puţin, dacă vrei să prinzi şi un pic de plajă, dar şi să vizitezi insulele dintr-un capăt în altul.
Am scris în alte postări impresii din Valletta, impresii de la Casa Rocca Piccola, o casă a unui adevărat nobil maltez, care este locuită, iar o parte este muzeu, la fel citiţi aici despre sătucul Marsaxlokk, un sătuc de pescari, căruia încă îi mai duc dorul.
Aşa că-mi continui povestirea cu Rabat şi Mdina.
Pentru Rabat și Mdina se ia autobusul de la celebra gară de autobuse de lângă Valletta. Că tot amintit de ea de câteva ori, continui să dau detalii. Gara auto are vreo 12 stații, aranjate una lângă alta. Fiecare stație corespunde pentru 3-4 linii de autobus. Tot aici găsești traseul complet al rutei. Eu din Marsaxlokk veneam dimineața aici și mergeam într-o nouă destinație de pe insulă. Abonamentul pentru o săptămână costă doar 6,5 euro.
Rabat și Mdina sunt aproape, le desparte doar fortificațiile Mdinei. Practic Rabatul este un oraș în afara orașului, suburbia vechii capitale Mdina.
Am mers inițial pe străzile Rabatului, foarte înguste, liniște, zici că timpul a rămas în loc.
Ici, colo câte o cafenea sau un magazinaș micuț.
Am ajuns până la Catedrala Sfântului Pavel, iar acolo în imediata apropiere sunt grotele. În pelerinajele sale Apostolul Pavel a suferit un naufragiu, așa ajuns să stea câteva luni pe insula Malta, mai precis în grotele din Rabat.
În interior se poate de vizitat grota, unde se presupune, că a stat apostolul Pavel, capela amenajată, la capelă a ajuns și Papa Ioan Paul II. Se poate de văzut și alte zeci, ba chiar sute de grote, locul de adăpost pentru mulți maltezi în perioada celui de al doilea război mondial. Pe insula Malta, era locată o bază militară engleză, iar în timpul războiului insula a fost atacată avia de peste o mie de ori.
Iar aceste grote au fost salvarea pentru sute de familii. Noi am stat cam mult la muzeu, ne-am alipit unui grup de italieni și ascultam ce le spunea ghidul. Pe unde înțelegeam, pe unde nu, dar a fost foarte interesantă experiența.
Am făcut cale întoarsă, și am ajuns în fața porților din Mdina. Pe vremuri aici trăia nobilimea, Mdina a fost capitala Maltei în perioada medievală.
Triq is-Sur, Triq San Pawl, Triq Santu Rokku- aceste triq-uri, adică străzi sunt atât de înguste că pe unde mai poate trece o trăsură cu cai, pe unde doar oamenii.
De altfel,accesul la mașini este limitat, un oraș foarte silențios. Îmi închipui noaptea cât de apăsător trebuie să fie. Și aici Catedrala este cel mai important obiectiv turistic-Catedrala Sfântul Pavel.
De fapt, în Malta în afară de Catedrale, am fost pe la 4 muzee, deși impresii mai mult s-au întimpărit de la simpla hoinăreală de prin orașe.
În următoarele postări vă spun despre Sliema, Birkikara, Mosta, Tarxien.
Pentru mai multe informații istorice accesați site-urile oficiale de promovare a țarii dar și a patrimoniului național.