Proprietarii unei agenţii de turism au avut la dispoziţie doar 4 ZILE să demonstreze comunităţii internaţionale #winelover că suntem un popor primitor. Aflaţi toată povestea de la Ambasadorul #winelover community Moldova

Lilian şi Veronica Tomescu, doi tineri din Chişinău, fondatorii companiei Winetours Moldova, ai căror misiune este să ofere experiențe vinicole uimitoare și memorabile în Moldova, au găzduit recent un eveniment de amploare. Aflaţi în interviu, cum au reuşit să demonstreze comunităţii internaţionale de #winelovers, că suntem un popor primitor, care produce vinuri de calibru internaţional şi are o gastronomie fantastică. 

Dragă Lilian, comunitatea #winelover a sărbătorit recent a VIII aniversare. Te rog, să ne spui cine sunt ei şi cât de mare este această comunitate? Tu şi compania pe care o conduceţi, cum i-aţi descoperit?

Lilian Tomescu: Comunitatea #winelover este un grup de oameni, aproximativ 26.000 membri, care au fost uniți de pasiunea față de vin și își propune ca scop promovarea culturii de consum a vinului prin mijloace media, rețele sociale și evenimente educaționale, precum și prin împărtășirea de practici și experiențe, care țin de regiunile vitivinicole din întreaga lume. Un prieten comun Razvan Stoenescu, jurnalist, blogger de vinuri şi Ambasador #winelover în România, ne-a făcut cunoscuţi cu această comunitate, ne-a invitat la evenimentele din România. Nu am avut nevoie de mult timp, ca să înţeleg, că împărtăşesc aceeaşi dragoste faţă de vin, avem interese comune, iubim să călătorim, să primim oaspeţi şi să ne împărtăşim impresiile despre regiunile vinicole, vinurile bune şi gastronomie.

Tu eşti Ambasador #winelover community în Moldova, ce presupune această nominalizare?

Lilian Tomescu: După mai multe întâlniri, la care am participat cu mare plăcere, mi-am făcut mulţi prieteni în cadrul comunităţii din România şi din alte ţări. Cred că acesta a fost primul pas, care m-a apropiat de această distincţie/nominalizare. 😊 De fapt, este un lucru responsabil, care presupune crearea şi dezvoltarea unei comunităţi într-o anumită ţară, promovarea ei, organizarea evenimentelor cu tematică vinicolă. Este o activitate care o faci dintr-o răsuflare, dacă îţi plac vinurile, dacă eşti deschis să experimentezi şi să studiezi, ai un pic de timp să te împărtăşi cu experienţele personale pe reţelele de socializare.

Care a fost procedura, de anume Republica Moldova a fost aleasă pentru această aniversare?

Lilian Tomescu: Această aniversare este a VIII la număr. Comunitatea a apărut cu doar cinci membri, prieteni buni, fondată de Luiz Alberto în anul 2012. Cu timpul ea s-a dezvoltat vertiginos, recunosc că ideea a fost una foarte bună şi la moment numărăm aproape 26 mii de membri. O dată cu lărgirea numărului de participanţi şi a geografiei comunităţii, s-au creat anumite obiceiuri şi reguli, una dintre ele este să se supună votului destinaţia pentru aniversarea anuală, care are loc pe data de 14 februarie, o dată simbol. Am avut concurenţi puternici la voting: Turcia şi Grecia, însă datorită efortului nostru comun, al membrilor locali, din diasporă şi nu în ultimul rând a #wineloverilor din România am câştigat alegerile.

Cât de deschişi la ideile voastre au fost companiile vinicole din R.Moldova?

Lilian Tomescu: Forfota din timpul alegerilor ne-a unit. Ne-am zis, că doar cu eforturi comune am reuşit să câştigăm distanţat votingul. Şi vinăriile erau de pe atunci cu ochii pe comunitate, mulţi lucrători ai vinăriilor sunt membrii comunităţii. Colegii din marketing au simţit din prima potenţialul #wineloverilor pentru promovarea vinurilor şi a ţării ca destinaţie vitivinicolă. A fost uşor să ne asigurăm de susţinerea sectorului.

În ce măsură s-au implicat autorităţile la acest eveniment sau poate alte organizaţii neguvernamentale?

Lilian Tomescu: Ne-am propus să organizăm un eveniment complex, frumos, bine structurat. În patru zile, care au fost la dispoziţia noastră, trebuia să demonstrăm că suntem un popor primitor, care produce vinuri de calibru internaţional şi are o gastronomie fantastică. Consider că am reuşit cu brio. În această perioadă am degustat peste 150 de vinuri de la 23 de vinării, am gustat bucate tradiţionale şi internaţionale şi ne-am încins în multe hore şi dansuri tradiţionale.
Acest rezultat nu ar fi fost posibil fără susţinerea din partea autorităţilor. Partenerii evenimentului au fost: ONVV, Agentia pentru Investiţii din Republica Moldova, Proiectul de Competitivitate USAID, Ambasada Suediei şi Centrul de Promovare a Turismului Vinicol din Moldova. Şi prin această cale ţin să le aduc sincere mulţumiri, a fost o colaborare plăcută şi profesionistă.

Din câte ţări au venit participanţii? Au mai fost în Republica Moldova până acum?

Lilian Tomescu: Am avut participanţi din 12 ţări: SUA, România, Polonia, Portugalia, Australia, Italia, Regatul Unit al Marii Britaniii, Grecia, Suedia, Elveţia, Ungaria, Germania. Mulţi au vizitat pentru prima dată Moldova, inclusiv şi fondatorul comunităţii, Luiz Alberto. Ne-am întâlnit cunoscuţi pe Facebook, dar ne-am despărţit prieteni!

Ce traseu le-aţi organizat, ce crame au fost vizitate?

Lilian Tomescu: Programul a fost complex: cu multe crame şi vinuri bune. Pentru fiecare zi s-a planificat vizita la 3-4 vinării. Am început cu perla vinificaţiei din Moldova – Combinatul de vinuri calitative Cricova, labirinturile subterane, apoi Chateau Vartely, care ne-a uimit cu multe vinuri proaspete şi din cele mai maturate. Nu pot să nu remarc implicarea d-lui Arcadie Foşnea, oenologul companiei, la aceasta degustare, care a satisfăcut curiozitatea oaspeţilor cu multe detalii tehnice interesante. Am finisat prima zi cu prezentarea ONVV şi degustarea vinurilor din fiecare regiune IGP. Ne-a uimit şi d-na Elizaveta Breahna de la ONVV cu vinurile experimentale, care ne-a permis să înţelegem mai bine cum influenţează terroire-ul asupra calităţii şi caracteristicilor vinurilor, fabricate din acelaşi soi, dar din zone vinicole diferite. A urmat a două zi cu o degustare express a peste 25 de vinuri de la 12 vinării, vizita la Mileştii Mici, unde am avut primul contact cu bucătaria şi folclorul moldovenesc, ATU winery cu vinuri impregnate cu arta urbană şi Vinăria Asconi, cu un suflu rustic şi autentic şi plăcinte delicioase! Ultima zi am petrecut-o în zona Ştefan Voda, vinăria Purcari, cu vinuri legendare şi un pairing fantastic dintre vin şi bucate, apoi a urmat Et Сetera winery cu atmosfera familiară creată de fraţii Luchianov şi am finisat programul la Castel Mimi, unul dintre cele mai mari Castele Vinicole din Europa, cu o excursie modernă, vinuri remarcabile şi bucate locale stilizate. Iar la începutul începuturilor (în seara când toţi oaspeţii au venit în ţară) s-a organizat o degustare complexă, de către cea mai medaliată cramă din Republica Moldova, Vinăria Fautor. Chiar de la început am fixat un standard înalt, pe care l-am menţinut pe parcursul întregii vizite.

Din discuţiile cu participanţii, ce anume i-a impresionat aici în Moldova, mă refer la vinuri, bucate, tradiţii?

Lilian Tomescu: Participanţii au ramas impresionaţi de tot ce s-a întâmplat în Moldova, inclusiv de vremea nemaipomenită de caldă pentru luna februarie. Dar aş vrea să fiu mai exact… Vinurile noastre au uimit cel mai mult, deoarece o mare parte din cei prezenţi, au auzit câte ceva de ele, iar aici în Moldova le-au degustat pentru prima oară. Au fost pur şi simplu frapaţi de calitatea lor, începând cu sticla, designul etichetelor, aromele complexe şi gustul catifelat. Dar şi mai mult, i-a impresionat raportul dintre preţul şi calitatea vinurilor noastre. Aici am simţit o invidie, deoarece, într-adevăr, un spumant clasic la noi în ţară ar costa cam 4-5 Euro, pe când în orice altă parte, costă peste 15 euro. Vinurile roşii, la fel şi cele albe, sunt comparabile cu marile vinuri din zone vinicole recunoscute. O impresie aparte a lasat gastronomia noastra, s-a mâncat cu multa plăcere: de la sarmăluţe, legume gătite în diverse combinaţii şi plăcinte, pâna la pateu de iepuraş, foi gras, melci de vie şi coq au vin. Modul cum se găteşte la noi, precum şi diversitatea bucatelor a fost o altă descoperire a oaspeţilor. La sfârşit, dar nu cel din urmă, să fie spus, le-a plăcut ospitalitatea poporului nostru. Oaspeţii au fost foarte sufleteşte întâlniţi, primiţi şi petrecuţi. De la mese nu au lipsit lăutari şi tarafuri locale, care au încălzit atmosfera cu melodii din Moldova, dar şi din ţările oaspeţilor.

Cu ce impresii aţi rămas voi după acest eveniment de amploare? Ce provocări aţi avut?

Lilian Tomescu: Acest eveniment a decurs foarte bine, cu toate ca am avut şi emoţii şi anumite temeri, mai mult ce ţine de factori pe care nu-i puteam controla: vremea din februarie, evoluţia Coronavirusului în lume, ş.a. La acest capitol zarurile s-au aranjat perfect.
Ne-am bucurat mult de oportunitatea oferită de a ne promova ţara peste hotare! Am depus eforturi comune ca să o facem în cea mai buna manieră. Sunt sigur ca #wineloverii care ne-au vizitat au devenit pe o perioadă îndelungată prietenii şi ambasadorii Moldovei, a vinurilor şi a gastronomiei noastre.
Din alt punct de vedere, aceasta experienţă, încă o dată demonstrează faptul că, oferta turistică a ţării noastre este una foarte bună, diversă şi oferta noastră îşi va găsi o nişă mai mare în turismul mondial. Dacă am reuşit să impresionăm un asemenea public sofisticat, înseamnă că avem un vector corect.
La nivel de provocări, dorim să extindem gama de servicii oferită de compania noastră, să le facem mai sigure, mai accesibile şi uşor de gestionat. Vom investi mai mulţi bani şi muncă în optimizarea activităţii pe acele site-uri pe care le gestionăm: www.winetours.md şi www.winebus.md, ca clientul nostru să beneficieze de cele mai memorabile şi gourmet experienţe în Republica Moldova.

Mulţumesc, redacţia travelblog.md vă doreşte mulţi turişti curioşi în perioada care vine!

Sursa poze aici

Interviu realizat de Viorica Ataman.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *