Din inima Transilvaniei. Impresii din Cluj (I)

Despre orașul Cluj în familia noastră s-a vorbit nu o data, legende peste legende am auzit de la soțiunea mea, întâmplări de pe când își făcea studiile la Babeș-Bolyai. Eu fusesem, tot în vremea studenției, pe la Cluj, acu vreo 15 ani, dar n-am văzut mare lucru, că nici nu ajunsesem în centrul orașului.

Aveam în plan să mergem într-o excursie cu familia, să le arat copiilor unde mi-am făcut studiile la București, iar soțul să ne arate meleagurile clujene.

Excursia pomenită n-am făcut-o încă, în schimb în acest weekend am mers singură, am luat biletul și rucsacul și am plecat cu autocarul de la Gara de Sud.

Dacă tot aveam bagaj puțin, șoferul m-a lăsat lângă Catedrala Greco-Catolică (Catedrala Greco-Catolică a Martirilor şi Mărturisitorilor Secolului XX) și de acolo am dat startul.

Era pe la șapte dimineața, curățenie impecabilă peste tot, mirosea a flori și iarbă proaspăt cosită, prima impresie-wow! De ce n-am ajuns pe aici mai devreme???

Spuneam că m-au lăsat lângă Catedrala Greco-Catolică, dar nu prea am pierdut vremea pe aici, totul este în construcție, m-am îndreptat spre Parcul Operei. La câteva sute de metri este Teatrul Național și Opera Română. Ambele găzduite de aceeași clădire din 1906.

travelblog-md-cluj (6)
Teatrul Național

În fața Teatrului sunt 2 statui relativ recente, cea a lui Mihai Eminescu și Lucian Blaga. În Parcul Mic, în imediata apropiere, se află Catedrala Ortodoxă. Biserica în stil bizantin a fost sfințită în 1933, la eveniment participând și Carol al II-lea.

travelblog-md-cluj (7)
Catedrala Ortodoxă

Cătinel am luat-o pe Bulevardul Eroilor, de dimineața m-am uitat mai mult la arhitectura clădirilor din preajmă, peste zi, aici, se amenajează terasele cafenelelor. Este viu, colorat, multă lume și cel mai important mi s-a părut totul extrem de aerisit. Probabil, că nu erau cei 100 000 de studenți în oraș. Clujul este orașul studenților, fiecare al patrulea locuitor (în timpul anului) este student.

Probabil tot din lipsa studenților până la ora 8 nu am găsit deschis nicăieri să beau o cafea. Dar n-a fost de lungă durată supărarea, că mi-am ales mai apoi un loc superb cu vedere spre Biserica Sfântul Mihail din Piața Unirii.

travelblog-md-cluj (4)
Imagini din Piața Unirii

Cele mai multe păreri plasează începerea lucrărilor la biserică în anul 1316, când Carol Robert de Anjou a dat localității rangul de oraș. Cert este că prin 1350 în documente deja se pomenea de ea. A suferit și din cauza incendiilor, și din cauza cutremurilor, ba a fost Biserica Calvinilor, ba a Unitarienilor, ca mai apoi să fie din nou a Catolicilor. Interiorul este sobru, dar sare în ochi vitraliile și amvonul lucrat miticulos.

travelblog-md-cluj (11)
Amvonul

În fară bisericii veți vedea și grupul statuar Regele Matia Corvinul, unul dintre cei mai mari și merituoși regi ungari. Matia Corvinul s-a născut la Cluj. Iar pe timpul domniei lui a dat o serie de privilegii orașului, ceea ce permis o dezvoltare rapidă.

În 1896, anul în care maghiarii au sărbătorit mileniul de cât au venit pe acele pâmânturi, s-a pus piatra de temelie a grupului statuar în prezența Împăratului Francisc Iosif.

travelblog-md-cluj (3)
Grupul Statuar Matia Corvin

Că tot aveam ceva treabă pe la Universitate-următorul obiectiv turistic a fost Universitatea Babeș-Bolyai. Vreo 40 000 de studenți își fac studiile aici, blocurile facultăților sunt împrăștiate prin tot centrul orașului și nu numai. Iar atmosfera de vechi și nou se simte în fiecare colt. Zic așa, că am intrat în clădirea principală și mi-a venit un dor nebun să fiu din nou studentă.

travelblog-md-cluj (10)
Blocul Central al Universității Babeș-Bolyai

Am făcut câteva cercuri pe străduțele înguste și am înaintat pe strada Universității până la strada Avram Iancu. În stânga este Cimitirul Central Hajongard, la care din lipsă de timp n-am intrat, desi este recomandat în toate ghidurile turistice, în shimb am ajuns la Grădina Botanică. Are o suprafață de tocmai 14 hectare, evident că nicio șansă să văd toate miile de plante, dar partea bună c-am ajuns în Gradina Japoneză, un loc foarte drăguț de altfel.

travelblog-md-cluj (9)
Grădina Botanică

N-am mers cu transportul public, doar pe jos, iar oboseala cam îmi dădea de știre, așa că m-am întors să mânâc câte ceva în Piața Unirii, iar mai departe am luat-o la pas spre Someșul Mic.

(va continua)

Detalii călătorie:

Preț transport

Chișinău-Cluj (cumpărat de la casa Gării de Sud)-418 lei

Cluj-Chișinău-350 lei

Cafea+plăcintă cu mere-18 RON.