(Interviu) Ce găsește un turist străin la primul Centru de Informare Turistică din Chișinău. Detalii de la Directorul Executiv al Asociaţiei Naționale pentru Turism Receptor din Moldova

În Chișinău s-a deschis primul centru turistic, un loc unde orice călător poate intra și afla mai multe informații despre orașul Chișinău, despre anumite obiective turistice din oraș sau din țară, informații logistice cu privire la transport.

Dacă în multe țări europene aceste centre există de zeci de ani, în Moldova abia anul acesta a apărut un punct de informare turistică cu efortul mai multor organizații. Natalia Țurcanu, director executiv Asociaţia Națională pentru Turism Receptor din Moldova (ANTRIM) ne-a făcut o prezentare a centrului și ne-a povestit mai multe detalii din spatele acestui proiect turistic dar și altele care urmează să fie implementate.

Travelblog.md: Natalia, vă rog să ne dați mai multe detalii despre ce exact aveți în acest birou turistic?

Natalia Țurcanu: Bine ați venit la Centru de Informare Turistică și vă invit să vă arăt ce anume le punem la dispoziție turiștilor noștri. Avem un display interactiv unde turistul poate să găsească informație despre hoteluri, hosteluri, localuri, top vinării, evenimente care au loc în timpul apropiat.

Un calendar?

Da, este un calendar care acum numără 16-20 de evenimente din timpul apropiat. Multă informație de aici va apărea și pe siteul moldovaholiday.travel.

Acum site-ul se actualizează, vom pune acolo accent pe fotografie în special. Și informație care va putea fi descărcată. Cum spuneam la acest display interactiv turistul se poate informa despre topul vinăriilor. Inclusiv sunt tururi virtuale 360◦.

Cine v-a asigurat cu material fotografic? Vedem aici fotografii frumoase din Soroca.

Materialele fotografice au fost pregătite de o altă echipă, fiindcă noi am știut din timp că avem nevoie de conținut. Sunt multe filmări cu drona. Sunt făcute filmări în mod special la vinării (dar nu numai). Noi mergem la expoziții internaționale, să ne prezentăm țara și respectiv avem nevoie de conținut fotografic și videografic. Totodată acest conținut video este integrat aici pe display, mai apoi va fi integrat și pe site. Dar menționez că noi folosim multă informație pentru expoziții.

Cum au fost selectate aceste 10 vinării din top?

Am ales vinăriile care au o vizibiltate mai mare dar și cele care sunt pregătite să găzduiască turiști. Aceasta a fost prima etapă, dar vor fi incluse și alte vinării deoarece sunt multe din ele care lucrează la acest aspect.

În ce limbi este prezentată informația pe acest display?

Deocamdată pe ecranul interactiv avem doar engleza, dar în centru sunt voluntari care cunosc franceza, engleza, spaniola, rusa. Încercăm să acoperim un spectru mai larg pentru a fi utili turiștilor. Sunt materiale printate în germană, polonă, italiană, chineză.

Cum sunt alese hotelurile, aveți ceva parteneriate cu reprezentanții hotelurilor?

Acum nu, dar suntem în perioada de stabilire de diverse parteneriate fiindcă acum tot ce facem sunt din fonduri ale proiectului de competitivitate ale USAID dar activitatea noastră trebuie să fie sustenabilă. Inclusiv este și suportul Uniunii Europene.

Noi trebuie să fim pregătiți ca și centru să fim totuși pe cont propriu, să fim sustenabili. Un mare aport vine și din partea primăriei. Este un acord de parteneriat cu primăria Chișinău prin care beneficiem de acest spațiu al primăriei pentru o perioadă de 5 ani. Plus cheltuielile cu electricitatea și căldura la fel sunt suportul primăriei, dar vă spunem că este un aport enorm, ținând cont că sunt peste 100 m.p.

La fel, sperăm să primim și susținere de la primărie în editarea diferitor materiale, în special hărțile Chișinăului. Noi dorim să le oferim turiștilor aceste hărți absolut gratuit. Este o necesitate primară pentru un turist într-un oraș nou.

Vom pune accent în special pe hărțile cu partea veche a orașului Chișinău. Vom pune accent pe anumite evenimente care se organizează în oraș și le vom promova. De asta și ne dorim să facem parteneriate cu organizatorii de evenimente, restaurante, hoteluri, toți cei care au ceva de oferit turiștilor și pot fi promovați aici în centru. Vom face diferite promovări prin rotație.

Avem multe posibilități de promovare, panouri interioare, panouri la geamuri. Am amenajat Wine Moldova Corner, un colțișor special pentru vinării.

Presupun că toate astea vor avea un tarif pentru ei?

Depinde, noi suntem foarte flexibili, cert este că membrii Antrim vor avea anumite facilități. Lucrăm la diferite concepte și proiecte și ne dorim să fim foarte transparenți.

Câți turiști v-au trecut pragul?

Până acum, mai mult de 500 de turiști străini și atenție!, suntem în extrasezon și nici nu a trecut o lună. Cele mai solicitate sunt hărțile. Evident că majoritatea au solicitări diferite. A fost personal de la misiunile diplomatice dar și turiști din Japonia, China, Finlanda, Canada, România, marea majoritate au văzut din stradă centrul de informare turistică, respectiv au intrat. Avem norocul că suntem aproape de Oficiul Poștal și mulți trimit cărți poștale, respectiv văd, aud și de noi. De altfel, noi avem așa un serviciu, pentru primii 1000 de turiști, oferim câte o carte poștală, pe care ei scriu adresa și o pun în boxă, iar noi le voi expedia prin poștă.

O altă noutăte, avem la centru ochelari VR pentru tururi virtuale. I-am luat la noi și la cea mai recentă expoziție din Polonia, iar cei de acolo i-a impresionat foarte mult tururile virtuale cu galeriile noastre de vinuri.

Cum se implică autoritățile centrale în toate aceste proiecte?

Agenția Turismului urmează să fie lichidată, partea de politici va fi preluată de Ministerul Economiei și Infrastructurii. Noi oricum vom face tot ce ne-am propus în următorii ani. De la Agenția Turismului am primit ceva pliante informative.

Ziceați mai devreme, că inteționați să organizați diferite conferințe de presă, evenimente, ce capacitate are sala?

E posibil să invităm pentru evenimente 50 de persoane, dar dacă este nevoie, atunci pot încăpea și 70 de persoane, totul depinde de natura evenimentului și de felul cum sunt amenajate scaunele și mesele. Adevărul, că încercăm să facem în așa fel, încât să nu afectăm activitatea de zi cu zi al centrului, deci chiar de sunt evenimente, centrul turistic este deschis pentru turiști.

Iar pe turiști îi invităm să scrie și ceva urări, păreri în Cartea de Oaspeți. Avem și o însemnare de la Ambasadoarea Suediei în Moldova, Signe Burgstaller.

Ce planuri iminente aveți? Pe care deja știți sigur că le veți implementa?

Vrem să deschidem un punct de informare la aeroport, depinde ce colaborare vom avea cu reprezentanții aeroportului. Iar începând cu anul viitor vom organiza excursii gratuite prin oraș într-o anumită zi și la o anumită oră.

Ne dorim să implicăm voluntarii noștri în activitatea de ghidaj, să îmbrățișeze această meserie.

Și dacă totuși avem un spațiu așa generos, dorim să facem expoziții de picturi în vin, expoziție de fotografie, să expunem ii sau să organizăm evenimente cu echipa de la Branduri din Inima.

Cine face parte din echipă, cine este motorul la toate aceste proiecte?

Sigur că suntem mai mulți, fiecare suntem pe poziții diferite, important că avem susținere de la Proiectul de Competitivitate USAID și UNDP. Când sunt niște bugete ai posibilitatea să accesezi expertiza la specialiști din străinătate.

Cât timp durează din momentul cât se scrie proiectul până la finanțarea lui?

Diferă după caz, este de fiecare dată diferit. Țin să precizez că totul este gândit strategic, acum având drept țări targetate Polonia, România și Italia facem activitățile de promovare targetate pe aceste țări. De exemplu, la ultimul târg din Polonia am organizat o conferință de presă, am fost parteneri la forumul organizat de Wiadomosci Turystyczne (cu peste 200 de reprezentanți din domeniul turistic). Vinurile de la recepție au fost oferite de Moldova. Drept o continuitate, la sfârșit de noiembrie deja, tot în Polonia Oficiul Național al Viei și Vinului va organiza Ziua Moldovei, cu scop de promovare a vinurilor.

Este o derulare logică și cronologică a evenimentelor?

Da, exact, facem o comunicare continuă, nu doar ne prezentăm o dată în an la târg și atât. Tot acum în Polonia am lansat și campania #BeOurGuest, campanie care se va lansa pe online inclusiv în România, Italia și Moldova.

Și dacă tot trecem să discutăm despre Campania #BeOurGuest, ce a fost mai întâi actorul sau mai întâi ideea?

Desigur, că a fost ideea.

Dar ați avut intenția să găsiți o sosie a unui actor internațional, să creșteți vizibilitatea spotului?

Nu, a fost o coincidență reușită.

Unde va fi difuzat?

Va fi difuzat pe online cu subtitrare în italiană, poloneză pentru piețele respective, iar pentru piața din Moldova vom avea și o adaptare pentru TV. Vizăm inclusiv și turiștii locali. Intenționăm să continuăm cu tururile cu reprezentanții presei din afară. Deja au fost peste 20 de jurnaliști cu un rezultat de peste 60 de articole apărute în media. În total, inclusiv cu cei care au venit pe partea de promovarea a vinului sunt peste 50 de jurnaliști și vreo 200 de articole în presă, despre Moldova cu atracțiile turistice și vinurile noastre.

Biroul Național de Statistică anunță o creștere semnificativă a turiștilor locali, așa o fi, să credem cifrelor?

Sigur că este așa, avem în ultimul timp o serie de evenimente care se organizează în regiuni, respectiv turiștii merg la diferite festivaluri și târguri. Și foarte important de menționat, că prin participarea noastră susținem localnicii atunci când cumpărăm ceva de la ei.

Dintre cei care au fost invitați, apoi au scris despre Moldova, ați avut situații când au scris sub așteptările voastre, au văzut doar părțile negative de aici?

Nu, fiindcă, marea majoritatea nu au așteptări când vin în Moldova, sau au auzit doar ceva de rău, dar de fapt când vin, ajung să fie foarte impresionați.

Ce vor turiștii străini, chiar vor doar Orheiul Vechi, de promovăm toți această localitate?

Toți rămân impresionați de Orheiul Vechi, mai bine de zis de rural, de căsuțele de acolo, de gardurile de nuiele. Ce este în clip, cam așa sunt și solicitările turiștilor străini.

Vreau să zic că spotul a fost filmat încă în noiembrie anul trecut, dar nu a fost lansat, până nu am pus la punct absolut toate detaliile din strategia noastră de promovare a țării în special pe piața Poloniei și Italiei.

De ce Polonia?

Polonezii au un profil de turist care se potrivește țării noastre, sunt amatori în special al turismului vinicol, plus am mizat pe legăturile de rudenie care s-au mai păstrat dintre localnici și polonezi. Avem rutele poloneze. Inclusiv avem și zborul direct Chișinău-Varșovia. Activitățile noastre din următorii 2 ani, la fel sunt targetate pe Polonia.

Natalia, vă mulțumesc pentru aceste detalii oferite exclusiv pentru travelblog.md.

*Centrul de informare este amplasat pe bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt, 83, la parterul Primăriei municipiului Chişinău.
*Preluarea textului se realizează în limita maximă de 500 de semne, cu link activ.