Impresii din Sibiu: Din Piața Mare în Piața Mică

Luna iunie a fost mai pasivă pentru mine, o serie de mici neplăceri s-au ținut scai și multe planuri s-au dat peste cap. A trebuit să rămân acasă chiar dacă erau deja stabilite mai multe călătorii scurte de week-end.

Vineri n-am mai răbdat “abstinența” și la 9 seara eram la Gara de Sud pentru un drum lung de aproape 12 ore. Călătoria este destul de obositoare, cu câteva popasuri lungi la Bacău și la Brașov. De altfel, la Brașov ne-au schimbat într-un alt microbus care ne-a transportat la Sibiu.

La Sibiu, stația terminus este autogara Turnișor (Atlassib), dar neavând bagaj m-au lăsat în fața hotelului Continental Forum, practic lângă pietonală, strada Nicolae Bălcescu. De aici am început excursia de o zi în centrul vechi al orașului.

sibiu.travelblog (11)
Piața Mare

În Sibiu sunt multe obiective turistice, dar n-am venit pentru ceva anume, am venit pentru atmosfera medievală a orașului, care am intuit-o că o voi găsi și pe bună dreptate așa a fost.

Sibiul a fost fondat de coloniști sași, pe malul râului Cibin, inițial numindu-se Cibinium sau Hermannsdorf. Din 1366 este cunoscut în documente ca Hermannstadt, un oraș cu nimic mai prejos decât alte orașe vest-europene. Avea deja 19 bresle și aproape 200 de meseriași. De altfel casele acestor mici meseriași încă mai există în Sibiu, or Sibiul anume pentru aceste case vechi este atât de diferit. Biserici, fortificații, case individuale, care datează din sec XIV, XV te teleportează în epoca medievală.

sibiu.travelblog (5)Am luat-o agale pe strada pietonală cu cafenele elegante și împânzite de flori până am ajuns în Piața Mare. De aici m-am îndreptat spre Primarie, unde este și un punct de informare turistică, iar mai apoi mi-am făcut un traseu ca să cuprindă cele mai importante obiective turistice din centrul vechi.

Sper să nu vă plictisesc cu prea multe date istorice, dar în Sibiu totul respiră a vechime și istorie și parcă n-aș vrea să trec cu vederea nicio atracție turistică.

Cum vă spuneam am ajuns în Piața Mare, locul de desfășurare a celor mai importante evenimente din viața de zi cu zi a orașului. Aici în evul mediu se afla stâlpul infiamiei, pe locul unde acum este fântâna cu grilaj, aici era spânzurătoare și “cușca pentru nebuni” pentru cei care tulburau liniștea pe timp de noapte. Și desigur aici se organiza târgul.
În această piață găsim acum Primăria Orașului, construcție mai nouă din 1906, care inițial a găzduit Banca de Credit Funciară.

primaria sibiu
Primăria

Tot aici este o clădire foarte impunătoare, Palatul Brukenthal, fosta reședință al guvernatorului Transilvaniei ( 1777-1787), din 1817 Palatul găzduiește un muzeu.

Inițial era un muzeu cu colecția de artă a guvernatorului, în zilele noastre clădirea găzduiește Muzeul Național Brukenthal. Clădirea Albastră aparține la fel de Muzeul Brukenthal.

sibiu.travelblog (3)
Palatul Brukenthal

În Piața Mare este Biserica Romano-Catolică, construită de austrieci cu scopul de ai întoarce pe localnicii sași la catolicism. Sașii aveau legături puternice cu nemții din Germania și de acolo s-au răspândit ideile protestante.

Am ajuns la Turnul Sfatului, care datează (atenție!) de prin anii 1224-1241 și am trecut în Piața Mică. O piață cochetă de unde îți face cu ochiul să încerci mâncărurile de la sumedenia de cafenele, îți face cu ochiul muzeele de artă și etnografie săsească, cât și o serie de ateliere cu haine tradiționale românești sau săsești.

În Piața Mică găsim Muzeul de Istorie a Farmaciei, Casa Artelor fosta Hală a Măcelarilor și Casa Hermes/Muzeul Franz Binder.
În imediata apropiere este Podul Minciunilor, unde l-am găsit plin de nuntași, o tradiție a locului e ca mirii să facă poze pe acest pod. Sunt mai multe legende legat de numele podului cert este că a fost construit de fontă turnată, o noutate la acea vreme.

sibiu.travelblog (6)
Podul Minciunilor

Din Piața Mică mergem spre Piața Huet, cel mai frumos obiectiv al Sibiului este anume în Piață Huet, e vorba de Biserica Evanghelică C.A. Biserică enormă în stil gotic, care datează din 1371.
Turnul pătrat, unde am și fost, are 7 nivele și este flancat cu 4 turnulețe, semn al dreptului de judecată al orașului.

sibiu.travelblog (10)
Biserica Evanghelică

5 lei costă să urci în turn. Urcarea este anevoioasă, pe scări, cumva pieptiș, în schimb când deschizi micile ferestre de la cele 4 turnulețe priveliștea de jos asupra orașului este superbă.

sibiu.travelblog (8)
Vederi din Turnul Bisericii
sibiu.travelblog (9)

În apropiere se mai află Colegiul Național Samuel von Brukenthal și Casa Parohială a Bisericii Evanghelice, Turnul Scărilor și Pasajul Scărilor. Astăzi turnul găzduiește Casa Calfelor. Prima Casă a Calfelor în afara granițelor Germaniei, Elveției și Franței.
Dacă coborâm scările atunci observăm vreo 30 metri de zid, fortificație a primei incinte.

sibiu.travelblog (7)
Spre Pasajul Scărilor

Casele din apropiere sunt foarte vechi, vă vine sa credeți că Biserica Azilului din apropierea Pasajului Scărilor datează din 1292?
În Sibiu nu vii pentru ceva anume, vii pentru toată acestă atmosferă de vechi, care în altă parte cu greu o găsești. Unde mai găsești la noi acum clădiri din sec.XIII, XIV?
Eu scriu aceste rânduri și încă nu conștientizez câte au văzut aceste clădiri, câte năvăliri tatare, turcești, austriece și maghiare… Este incredibil acest oraș și încă n-am reușit să vă povestesc despre tot ce-am văzut. (ar fi fost postarea prea lungă 🙂 )

Detalii călătorie:

Transport microbus Chișinău-Sibiu-Chișinău- 600 MDL.

Cafea + Tartă de mere- 15 RON

Legume grătar – 2o RON

Taxă turn-5 RON

Taxi de la pietonală până la Gara Turnișor-8 RON.